Thailand!

Ligger och tänker på vad jag gillar med Thailand, och berättar ur hjärtat om upplevelser som märkt mig den senaste tiden;
1. Såg en PEPSI-mugg på en hylla i en skum affär man inte ens kunde gå in i. Jag hälsade artigt på thai och försökte med engelska och teckenspråk förklara att jag ville titta på den. Det var ett äldre par som hade affären och mannen kom fram till mig, ca 155 cm hög och UPPENBARLIGEN LOMHÖRD för han skrek rakt ut i en fråga om vad jag ville. Svårt att inte gapskratta då jag trodde mig klivit in i en Monty Python-sketch så försökte jag åter gestikulera att jag ville titta på den. Han fattade inte men gick i den riktning jag pekade, och till slut så tog han ner den från hyllan och kom fram med den. Den såg sprucken ut vilket jag sa, men det var skyddsplasten vilket han SKREK i mitt öra. Jag frågade om jag fick köpa den och han sa 50 BHT vilket jag snabbt grävde fram innan jag tappade andan av kvävt skratt. Jag sa TACK på thai och han svarade på engelska; NEVER MIND! <3
2. Var på svenska ambassaden då mitt pass var "för gammalt" för att användas då jag ska resa till Kambodja och Vietnam!
FAKTA; Ett pass MÅSTE ha ett utgångsdatum 6 månader EFTER man rest in i dessa länder!
Det var rent kaos på ambassaden där deras öppettider inte stämde överens med vad de uppgivit på deras hemsida, där man var tvungen att betala in de 5400 bht på en bank som öppnade ytterligare 30 minuter EFTER allt borde varit klart osv osv... Men när jag var klar med allt så gick jag leende därifrån och trots min brist på uppfostran då jag aldrig haft några närvarande föräldrar så höll jag instinktivt upp dörren till en liten thailändsk kvinna. Först såg hon livrädd ut då jag iaf är ca 40 cm längre än dem, men sen sken hon upp som en liten asiatisk sol, knäppte sina händer som i bön och tackade artigt leende! Sån artighet möter man ofta i asien men MYCKET SÄLLAN i Sverige! <3
3. Man ser någon som är äldre och ger sin plats på SKYTRAIN. Personen visar leende sin tacksamhet, och sätter sig. Sen när tanten ska av så rycker hon mig toklycklig i mina shorts, och vill lämna tillbaka platsen. Hon såg mer ut som ett mycket gammalt barn då hon till sin lycka kunnat få "ge tillbaka"... <3
4. Man inser att man inte har bråttom, och stannar när man ser en taxi som försöker lämna huvudleden, viftar till den att han kan köra och att jag visar att jag står stilla. Taxichaufförens ansikte klyvs i ett jätteleende och han vinkar frenetiskt för att visa sitt tacksamhet. För vad? Att jag släppte fram honom? Deras glädje över triviala småsaker är smittsam... <3
5. Varje dag när de ska öppna sin bar, sin restaurant, sin affär m.m.m. så "offrar" de mat och dryck och tänder rökelse till Buddha. De ber verkligen med knäppna händer och blundar när de viskande pratar med Buddha... Att ha en kärleksfull tro på något är betydligt sundare än att knapra psykofarmaka! <3
6. Fler tecken på deras starka tro är att de ger munkarna mat och gåvor VARJE DAG vid 07.00-snåret! Flera ställer sig på knä och får munkens välsignelse. Munkarna vandrar runt längs gatorna vid 07.00-blecket och möts av brinnande rökelse, offeraltare och bedjande thailändare. En och annan "farrang" ber också om välsignelse då de säkert varit här i flera år och fått "lite buddha i sig"!
7. Går ofta på vägar där turister kanske inte bör gå, men älskar att upptäcka... Gick under en bro och hittade folk som sålde begagnade tillhörigheter (skräp), och ett "matställe"... Sunkigare matställe fanns nog inte i närheten, men där satt 4 eller 5 poliser, och samtliga drack varsin STOR Chang! För mig är polisämbetet inget man ska beblanda med alkohol, men i Sverige flyr beväpnade poliser från stenkastande ungdomar. Poliser blir nedslagna och misshandlade men verkar ALDRIG slå tillbaka, så dessa 4 eller 5 poliser som tog varsin öl i skuggan av en sunkig bro fick mig att stirra lite för oblygt. En av poliserna såg detta, och log och satte sitt pekfinger mot sina läppar i ett tydligt "skvallra inte"-tecken! De andras poliserna tittade alla åt mitt håll och skrattade, men på något sätt så kände jag mig MER trygg med dessa poliser än vad jag i dagsläget skulle gjort med vår s.k. "poliskår". De var avspända och tog en öl ihop på arbetstid, men jag VET att Thailands polis INTE är att leka med, och DÄR kommer inga Marokanska gatubarn och tar över i deras städer inte! Nej, i Sverige så låser de in offret och HJÄLPER den stackars förövaren! FY FAN! Tacka vet jag riktiga poliser! <3
8. Thailändare är ett busigt folkslag! Det satt en man, klädd i badbyxor och med en öppnad öl i sin hand på något odefinierbart på stranden, och strax utanför i vattnet låg en "longboat" med sin propeller på en lång stång som låg lite FÖR nära turisten som satt där med sin öl. De skulle ge sig iväg men turisten antingen fattade trögt eller så brydde han sig inte. Thaikillen som skötte båtmotorn satte ner propellern och verkade starta på högsta fart utan att riktigt föra ner propellern HELT vilket innebar att det stänk som propellern åstadkom dränkte turisten helt! ALLA skrattade! Även turisten! Dock skrek båtkille högt något på Thai och strax kom det ner en liten kvinna med en ny öl som hon öppnade till turisten som tackade vinkande, och "långbåten" gled sakta ut i havet, och folk bara log.... <3
9. Jag lämnar min tvätt till en MYCKET robust kvinna som jag knappt sett med ett leende på läpparna, och man passar sig lite för hon är oerhört dominerande till sitt sätt. På kvällarna säljer hon min favvo-öl VÄLDIGT billigt och jag har lärt känna ett gäng beståenda av 1 finne (vars modersmål är svenska fast han bor i Vasa), 1 ryss, 1 tysk, 1 från Estland som pratar finska, ryska, engelska, franska, och sitt eget modersmål,och vi sitter där kvällstid och pratar politik, musik, Estoniaförlisningen (vilket för mig personligen innebär mer politik OCH musik). Just denna kvällen så var det sent men jag var ölsugen. Det var ett tillfälligt matstånd i vägen så jag såg inte det bord vi alla brukade sitta vid! Då jag närmade mig bordet såg jag att alla gubbar var annorstädes, och att det bara satt 4 äldre thailändska kvinnor vid bordet varav en var den stora dominanta tvätterskan. En av kvinnorna fick se mig, och sa något på thai vilket fick den stora tvätterskan att snurra runt sitt huvud mot mig, ställa sig upp och började skrika på det sätt som asiater gör! Då hon skrek argt på thai så hade jag ingen aning om vad jag gjort för fel utan blev bara tyst och stum, och stod där som ett fån. Sekunden efter så gapflabbade hon vilket även de andra kvinnorna gjorde. DET gjorde mig ÄNNU MER förundrad vilket bara ökade deras skrattsalvor ytterligare. De kan knappt någon engelska men den stora tvätterskan gick och hämtade mig en stor LEO, gav mig den och sjasade iväg mig. De ville väl vara ifred och då jag inte kunde umgås med dem iaf så lunkade jag iväg tvärs över gatan till mitt hotell med en underlig med glad känsla i bröstet. Det fanns ju ingen ilska/elakhet i dessa kvinnor utan de hade bara haft lite roligt på min bekostnad då jag inte tillhör deras kultur utan lever i utkanten av deras liv som vi resande alltid gör... Dock så fick jag en öl som ett bevis på att de visste att de skämtat om mig men att jag inte skulle ta det personligt! Det är bara just SÅ de är! <3
10. Du VET att Du är pålandsbyggden i asien när "alla" (ja, MÅNGA iaf!) av barnen ropar "HELLO" till Dig eller kommer fram och vill göra en "HIGH FIVE"! Sen när Du säger något till dem så märker Du att "HELLO" är det ENDA ordet de kan, ha ha! Asiens skolbarn är till större delen klädda i skoluniform och är alltid så lekfulla och glada! Viss skillnad från Sverige där våra nyimporterade "barn" grått skäggstubb, är fula som fan och skriker HORA! Man vill aldrig åka hem till det som en gång var landet Sverige! 
ÄLSKAR asiaternas själar och att deras glädje smittar av sig så lätt. Deras liv går oftast inte att jämföra med våra och deras misär skulle få en bortskämd bloggerska att skära sönder sina handleder inom 30 sekunder! Men det ÄR VI SOM KLAGAR! Hade vi varit mer som de är så hade vårat land sett så mycket bättre ut. Vi har alla förutsättningar men vi har inte förvaltat dom utan vi flyr ist in i låtsasvärldar i våra mobiltelefoner, FB, twitter, osv där vi ska visa hur j-a lyckliga vi är (tror NÅGON på det spelet?)

Kommentera här: