Händelserik vecka...

Jag och många av mina kollegor i branschen har problem men folk som anser att det är oki att stjäla våra bilder från nätet och använde dem fritt utan någon eftertanke alls... 
Har tidigare bestämt mig för att aldrig mer acceptera bildstöld även om polisväsendet är outbildade i frågan och hellre jagar fotbollshuliganer på stan eller fyller ut statskassan med att jaga folk som kör 10 km för fort på motorvägar.
Anmälar man trots det så lämnar de över en ofullständig anmälan till en karriärshungrig åklagare som bara letar stora fiskar som är självklara att fånga. Så att lägga ner i brist på bevis är ett mantra de lär sig vid "juristutbildningen"! Gnälliga fotografer är knappast en yrkesgrupp att varken respektera eller bry sig om...
Vi är ju vana vid smutskastning och oförstånd som t.ex;
1. Folk som avbokar en plåtning dagen innan och tycker att det är oki typ; "nu får du ju ledigt", och inte inser att detta är ens yrke och att man inte kan ta emot ny kund med en dags varsel! Vore intressant att höra deras åsikt om deras egna arbetsgivare skulle göra likadant mot dem!!!
2. Folk som läser tidningen om att "En fotograf gjort ditten o datten" när det i själva verket bara var ett psykfall som köpt en kamera och en annan idiot som inte såg skillnad på en fotograf och en som använder kameran för andra tveksamma gärningar.
3. "Modeller" som fotats och anser sig äga fotografens bild och både ljuger i bloggar och utpressar för att hon inte fick sin vilja igenom, och NEJ, polisen bryr sig inte om sånt heller! Persbrandt är väl den enda i Sverige som lyckats driva genom ett ärekränkningsmål med lyckat resultat. Ja, HAN är känd ja!
I veckan polisanmälde jag iaf ännu en ung "modell" som stulit bilder och dessutom lagt ut dem på Instagram där INGA lagar gäller. Dock är "modellens" brott solklart och försökte först kontakta pappan så att vi skulle lösa detta utan anmälningar men han har sen några år inte svarat på varken samtal eller mail så hans dotter får nu ta konsekvenserna vilka de nu blir.
Sen hörde en gammal modell av sig i morse om att jag skulle ta bort en ca 4 år gammal bild hon "såg fet ut" på från min hemsida. Till saken hör att jag gjort henne större i muskelmassa på säkert 99 % av bilderna MEN att bilderna ÄNDÅ används av anorektiker som "Thinspo"-bilder (sporre till att gå ner ännu mer i vikt - med bilden som morot). Jag har i åratal velat stötta henne och finnas där om hon behövt stöd men när någon slår mot det jag skapat genom att kräva att de ska ha bestämmanderätt på mina verk så tar allt slut. Varför tror folk att denna idé ska gälla för min yrkeskår???
Kräver skådespelare att ett filmbolag ska dra in en film fyra år efter den spelades in och att alla DVD-filmer ska brännas där filmen är kopierad? 
Eller att en tidning ska dra in alla gamla exemplar av ett nummer för att en modell kände sig missnöjd med sitt utseende?
Vid så gott som samtliga av de tillfällen en "modell" vill ta bort sina bilder är det pga påtryckningar av någon "hemma" eller en ny partner som inte klarar av "modellens" förflutna. Så oavsett vad man gör så är problemet kvar d.v.s. sjukt dominant "Black Swan"-mor, otroligt svartsjuk pojk/flickvän etc...
Man får bestämma sig för VEM som ska lida för detta helt enkelt; fotografen eller den som inte kan stå för sina handlingar.
För mig är valet enkelt, men jag känner alltid sympati för de vänliga även om de tyvärr är för få.

Kommentera här: