Vackert kontra äckligt...

Kom hem efter några underbara dagar med min vän och kollega Emmelie i Tylösand. Solen stekte oss och vi var laddade att ta kanonbilder på en av Cosmodels nya modeller; Nicoline. Passade på att ta bilder på min lilla musa/sagoväsen samtidigt och tror att jag tog ett av mitt livs bästa porträtt;



Älskar ljuset och det oskuldsfulla rena...
Fast jag tog även ett av mitt livs ÄCKLIGASTE bilder!



En mumifierad mus! Notera spindeln som använder musens kropp som hus och munnen som dörr!!!
Men HUR ÄCKLIGT får det bli på en skala???
I kväll har jag ett säkert filmtips till de som pallar att stanna inne i sommarvärmen och låter sin TV värma upp rummet ytterligare;



Luc Bessons ANGELA! Samtliga filmer jag hittills rekommenderat hittas i rea-ställ... Denna film är ett litet mästerverk i samma anda som "Amelie från Mont Martre", men i Lucs anda.
Jag växte upp med att ALLA mina jämnåriga ÄLSKADE Lucs "Det stora blå"!
Har köpt och sett även den liksom många andra filmer som var poppis på 80-talet, men tycker att många inte håller idag.
Gillar dock fortfarande GUDFADERN, GREMLINS, BIG, TILLBAKA TILL FRAMTIDEN, DIE HARD, DÖDLIGT VAPEN, EVIL DEAD, ALIEN, TERMINATOR men idag kommer det en helt annan typ av film. Tror man lägger ner mer på manus idag för att inte tala om BILD och LJUD - AVATAR hade ju inte varit möjlig att göra för några år sen! Sen vet jag inte om just manuset på AVATAR är något man minns men att UPPLEVA filmen är en annan sak...
På det glada 80-talet så tror jag att ingen riktigt tog något på allvar utan lekte fram allt! Ungefär som när jag skapar som fotograf, he he...
Terminator var ju en lågbudgetfilm som slog totalt, liksom ALIEN...
Sen kom massor av påkostade uppföljare av olika kvalitet.
Åter till ANGELA som är en sorglig historia om en man som är fullkomligt misslyckad men som har ett gott hjärta i det tragiska skal han vandrar runt i på jorden. Han ser till slut bara en lösning - självmord!
Vet inte om detta låter som något man vill att ens vänner skall se men det är det.
Fulhet kontra skönhet, intelligens kontra idioti, makt kontra maktlöshet...
Vi dömer gärna oss själva och vår kapacitet och begränsar oss därför.
Skönt att tänka i Angelas banor...

SE DEN!

:)

Kommentarer:

1 Emmelie Landström:

Vilken härlig tid de var i halmstad:) Och vilka fina bilder det blev, du är en fantastisk fotograf & nej, jag har nog aldrig träffat någon som kan skapa så mycket som du. Du lyckas alltid ta fram de bästa/vackraste. Tack för en jätte trevlig resa & tack för alla fina bilder du tatt:) Jag är verkligen glad över att lärt känna dig:)

You´re great and totally awesome:)

Kram Emmelie

Kommentera här: