En fotografs vardag...

I alla former av kontakt med modell eller kund så är vikten av att komma överrens på alla punkter INNAN helt avgörande. Det kan röra sig om ett bröllop där kunden tror sig att ha sagt sig vilja ha en speciell bild, men inte sagt det utan tar för givet att den bilden alltid ingår i ett bröllopskoncept. Jag är ytterst noga med att fråga om allt, skriva ner det och ge kunden en trygghet att de VET vad som ingår. Om de sen kommer på något INNAN bröllopsdagen så finns ju fortfarande chansen att planera in den bild de kommit på.
Likaså gäller när man fotar modeller.
Religös övertygelse, svartsjuka pojk- /flickvänner eller bara ren oerfarenhet/blyghet kan skapa problem som inte är hanterbara.
I några veckor har jag skapat en bild i mitt huvud där modellen ligger insvept i ett långt rött tyg uppe på ett betongfundament vid en damm. Vattnet skulle forsa förbi runt hennes kropp och föra med sig det röda tyget längs fallet och strömmen. Det våta tyget skulle klistra sig runt modellens kropp och modellens läppar skulle antagligen vara rödmålade med (lite osäker där). Det hela skulle fotas i motljus och sen tas senare i skymningen med ljuset från en blixt placerad vid modellens huvud så att ljuset skulle lysa från huvudet och nedåt fötterna.
Kontaktade några och fick några förslag från några modeller. Problemet var ju att vattnet skulle vara kallt så hade planer på att ta med varmt vatten i dunkar så att modellen endast hade det lilla vattnet som passerade att bry sig om och jag skulle jobba FORT för modellens skull.
Hade två modeller inbokade för denna idé om något skulle gå fel. DET gjorde det!
Jag ville vara helt klar på vilka förutsättningar jag hade för att jobba med modellen eftersom jag anade en osäkerhet för att visa hud. Så av respekt för modellen och hennes förhållande så ville jag klargöra sånt INNAN.
Vi kom överrens om att bar överkropp var otänkbart (även om hon hade ett godståg framför kroppen) och det är ju inget svårt krav för det är nog så svårjobbat med bara överkroppar för att skyla på snygga sätt och variera poser. Ett lätt krav m.a.o.
Så plåtningen skull äga rum på torsdagmorgon och detta var tisdagkväll. Senare på kvällen kom jag hem och satt vid datorn för att jobba vidare och loggade in på FB där nu modellen krävde bikini under tyget.
Vått tyg avslöjar verkligen alla former och att kräva bikini omöjliggör en bild där man inte får jobba ihjäl sig i Photoshop för att den godkänd. Jag BOR i Photoshop, har eget hus där och lämnar aldrig huset så jag VET hur svårt det är att skapa på ett snyggt sätt och bli nöjd sen. En amatör kan säkert hävda att "det är bara att fixa, det viktiga är väl ändå att modellen känner sig bekväm"! NEJ! Det viktiga är BILDEN! 
Om modellen känner sig bekväm är något man fixar innan och finns det krav som modellen inte klarar av så är det MYCKET BÄTTRE att avboka. Det skall vara möjligt att avboka även för fotografen och inte vara en rättighet som är begränsad till modellen.
Direkt så blev modellen väldigt fientlig och negativ och anklagade mig för att nakenheten var det viktiga! Att svepa in sig med meter av tyg och hävda en sån sak känns som ett skämt men det var det inte för henne.
Bra idéer och en duktig fotograf växer inte på träd, men så fort en modell tror sig vara oersättlig och inte är villig att hitta lösningar istället för att bara sätta upp krav så märker hon snabbt att ödmjukhet vinner, och att modeller är ersättningsbara...
Fotografen och bilden finns kvar och bilden skapas på lördag!
Lördag;



Jättehärliga Sophia assisterar mig för bästa möjliga resultat. Det var allt till att korrigera hår på villovägar, blötlägga modell till att stå i luften med min blixt... Tuffa krav, ha ha!


Kan det bli bättre? Så enkelt, så renskalat, så vackert...
På morgonen hade vi en annan vattenidé som Sabrina vågade sig på. Vi drog ut min studio i trädgården med ljusboxar m.m. och blötte ner henne. Adam, hennes bror, hade noll problem med att spruta kallt vatten på sin syster...




Tror vi kommer se MYCKET mer av Sabrina i framtiden...

Kommentera här: