IL DESTINO och SJÖFARTSHUSET!

Härom veckan så åkte jag och några modeller runt och tog bilder i olika delar av vårt avlånga land. Uddevalla, Munkedal, och i olika delar av Stockholm...
När jag kommer till Stockholm så passar jag på att storhandla allt det jag inte ens kan drömma om att hitta i Småland, och efter några timmars shoppande så blev hela jag helt slut. Jag hade en bestämd träff kl 17.00 med SJÖFARTSHUSET på Skeppsbron 10 i Gamla Stan, och klockan var snart 14.00.
Vad göra när kroppen är slut?
Hade köpt ett "åk-kort" för 100:- och gällde ett dygn i Sthlm och när jag kollat upp var SJÖFARTSHUSET låg och sett hur vacker trappa de hade så bestämde jag mig för att bara gå ut och ta 1a buss vartsomhelst.
Det blev buss nr 2 och varmt o gott satt jag och såg bussen åka via söder (Stockholms hjärta) ut i "Ingemansland" och till slut stanna och busschaffören förkunnade att det minsann var avstigning för samtliga (det gällde nog mig med?).
Ute mellan relativt nybyggda hus stod jag ensam och såg knappt en själ.
Med mitt extrema filmintresse så styrde jag mina steg mot den enda öppna butik jag kunde se. Det var en liten kvarters-filmuthyrningsbutik (nytt ord?) och där inne satt ett skräckslaget (Turkiskt?) par. De verkade inte vana vid kunder så jag kanske skrämde dom?
Väl inne så var det första jag såg att du hyrde ut VIDEOFILMER!!!!!
Själv kollar jag Blue Ray och trodde inte att videofilmer fanns kvar i omlopp, och då framförallt INTE i Stockholm! Ute i landsbyggden där klockan slutat gå förstår jag både videofilm, ko-bingo, och korvkiosken...
För att undvika att sugas in i någon skev tidszon där verklighet och fantasi bytt plats lämnade jag snabbt butiken och gick tillbaka mot busshållplatsen för att bara konstatera att den var tom på bussar. Bakom min rygg hade jag nu en Pizzeria / Thaimatställe. Kombinationen skrämde mig då mina erfarenheter av Thailand visat att man kan beställa något men få något helt annat. Ska ha ett öppet sinne tänkte jag och steg in i en mysig liten restaurang med en lokal gäst som satt i ett hörn o smuttade på en öl.
Kollade menyn och hörde gästen bakom mig säga; Du måste ringa i klockan!
- Tack, sa jag!
Läste vidare och såg att de hade lufttorkad skinka, mossarella och ruccolasallad i en halvt inbakad pizza och det kan väl inte vara så "svårt att misslyckas" med de smakerna tänkte jag samtidigt som jag reflekterade över det billiga ölpriset - 29:- för en stor stark Åbro!
Det kom fram ännu en Turk-liknande ung kille (ett turkiskt kvarter???) och jag beställde men önskade min öl samtidigt som maten var klar, sa jag.
Han nickade och började hälla upp.
Eh, SAMTIDIGT som maten upprepade jag... (det börjar bra, tänkte jag)
Han fortsatte hälla och jag upprepade mig igen men sa att; Nu när du börjat kan jag lika gärna ta ölen så att du slipper hälla ut den.
Oj, sa han och tvekade lite innan han gav mig ölen.
Satte mig ner och läppjade försiktigt på ölen.
Det var månader sen sista ölen och jag dricker ju "aldrig"!
Frid sänkte sig som en matta över min själ.
Var nöjd med mina "fynd" jag inhandlat till kommande fotograferingar.
En liten stund senare kom pizzan in och jag vet inte om det var ölen eller det nirvana-liknade lugnet jag uppnått men pizzan såg GUDOMLIG ut.
Slog bort en tanke där jag skulle tagit fram min kamera och tagit en bild men tanken fanns där och jag skämdes lite och kände mig som en ung oerfaren turist.
Skar upp en slice och det var inte bara utseendet som var gudomligt - det smakade som den såg ut.
Äter ju några pizzor per år med det liv jag har och förde upp denna pizza till TOPP 5 i mitt liv!
Tog en öl till och började samtala med den unga kille som serverat mig vilket visade sig vara en j-t trevlig kille som berättade att ölpriserna var "sommar-priser" och att de "smygstartat lite", men att han trodde att det skulle bli fullt i sommar med uteserveringen och ölpriserna.
Jag sätter INTE emot utan håller med till 100 %!
Klockan gick snabbt och jag vinglade ut någon timme senare mot buss 2 och begav mig mot SJÖFARTSHUSET för att se de lokaler vi skulle låna på lördagen.
Träffade en MYCKET trevlig (varför säger alla att Stockholmare är så snorkiga? De som har såna åsikter träffar väl bara BRATS på Gotland eller i Båstad?) kvinna som tog emot mig och visade våning 2.
Det var mycket vackert och jag kände mig lugn för att vi skulle få bra bilder.
Det enda orosmolnet var att jag åter skulle träffa en av mina genom tiderna mest underbara modell - Hanna!
Våra karriärer gick åt var sitt håll för ett år sen och jag har saknat henne något oerhört.
Ringde min underbara vän Alexandra som hade hittat kontakten och pratat med SJÖFARTSHUSET, och berättade att det var topp!
När lördagen sen kom och sminköserna var på plats på SJÖFARTSHOTELLET (jupp, INTE samma nej) dit modellerna kom och blev omgjorda. Parkerade bilen (380:-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) och började bära upp utrustning och blev mött av ännu en supertrevlig tjej från SJÖFARTSHUSET som hjälpte mig. Riggade och började hänga upp de klänningar vi senare skulle fota i.
Rogéh kom först, ställde upp trots magsjuka! Såna modeller är precis vad man kan önska!
Vi började...


Hanna...




Jeanette...













Digne...






Asia...



Kommentera här: