Filmtips...

I natt blåste det kraftigt och döda grenar från ekarna på min tomt ligger utspridda som lik på ett färskt slagfält. Den här sommaren har vi knappt sett regn och jorden är nästan för torr för att kunna ta till sig ett dygns nederbörd, men även idag sitter jag hemma för att hinna ikapp all redigering från denna härliga sommars fotografering.
Mina vänner vet hur jag sitter med vänstra ögat på datorn och det högra på min plasma-vän.
Idag är väl den hittills mest sevärda film jag sett; "BOBBY" skapad av Emilio Estevez, skådespelaren med kända pappan Martin Sheen och brodern Charlie.
Emilio medverkar liksom pappa Martin och ett antal tunga aktörer från Hollywoods elit av skådespelare.
Filmen handlar om Robert F. Kennedy som jag egentligen inte visste så mycket om för att jag var för ung när allt hände de mest kända bröderna Kennedy. Det underliga är väl att JFKs död är så mycket mer känd än RFKs.
Kanske beror på hur uppseendeväckande mordet på JFK var eller mystiken bakom? Mindre glamoröst att bli skjuten i ett kök...
Filmen blandar filmklipp och nyfilmat på ett snyggt sätt och så här drygt 40 år senare så känner man att världen förlorade något viktigt när RFK mördades. Att "The King" mördades samma år måste ha skakat hela USA rejält.
Filmen är mycket sevärd och ett stort antal människoöden vävs samman i denna dramatiska skildring om mordet på en stor man som inte fick chansen att påverka sitt USA som han brann så för.

Kommentera här: